Delmål och sockerstopp

 Det sägs ju att man ska sätta upp flera mindre delmål på vägen mot slutmålet, dock är mitt mål en allmänt bättre hälsa och jag vet inte hur man ska mäta det i mindre mål? Det skulle väl kanske va att faktiskt lyfta mitt lata arsle ur soffan 2-4 dagar i veckan och faktiskt röra på mig. Om jag skulle gå ner ett par kilo a long the way så är ju det såklart en stor bonus =)
 Inser också mer och mer att det var lättare att sluta röka än att sluta med onödigt socker ( i alla fall för mig) helt sjukt verkligen. Det är ju samma ställe i hjärnan som påverkas av de båda (belöningscentrum) så varför kan man sluta med en sak utan problem men inte med en annan?
 Det har jag funderat mycket på. Jag tror dock inte på att totalförbjuda något, då blir nog habegäret större. Har provat massor med gånger och säga till mig själv att "Du får inte äta något synligt socker över huvudtaget" och jag vet ju hur det har slutat. Så nu tänkte jag prova en ny strategi; f.r.o.m. igår så är det sockerstopp för min del i 4 veckor framöver. Det är ett ypperligt datum (min födelsedag) så då har jag smörgåstårta och kladdkaksmuffins med grädde och hallon och se fram emot. Då smakar det nog bättre också, när man verkligen sett fram emot det och faktiskt har en anledning att äta det.
 Inte ofta har jag anledning att äta godis eller nått annat sött utan äter det mest bara för att äta det, och för att det är gott såklart, men det är ingen giltig anledning.
Har hittat en bok som handlar just om sockerberoende, den ska bli intressant att läsa!

(http://www.bokia.se)

//A

Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

Go Agge go!!! Detta fixar du!!! Jag funderar sj på att försöka hålla tillbaka på godis o sånt. INTE sluta för då blir det som du skrev. Då sitter jag o vräääääääker i mig snask! :o) Jag hade ett sånt mål som du för några månader sen. Jag började med ynka 2 veckor, när jag klarade det ökade jag med en vecka.

Kändes bra att man klarade det liksom.

Kram!

2011-01-11 @ 19:34:54
URL: http://mollebeck.webgain.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0