Julstök och julstress

Fast kanske mest stress, i alla fall för min del. Men nu har jag i alla fall köpt alla julklappar utom en som jag inte kunde hitta, men det är en sån grej som man bör kunna hitta på vilken bensinmack som helst (tack pappa för att du önskar dig så bra saker ;-))
Så nu har jag bestämt mig för att inte göra speciellt mycket mer innan jul, absolut inte åka in till stan på dagtid i alla fall. Jösses vilken hysteri alltså! Kan ju få bryt för mindre. Om jag fick bestämma så skulle julen firas med god mat och dryck i släkt och goda vänners lag endast och bara de under 18 år skulle få julklappar. Det verkar som att de flesta tror att julen går ut på att köpa flest och dyrast julklappar, men vill bara påminna om att; DET ÄR INGEN TÄVLING!
Meningen är väl att man ska vara ledig och ta det lungt och umgås med de man tycker om och göra sånt som man gillar och kanske inte riktigt hinner med annars. Men istället finns det väl ingen tid på året som vi är så stressade som just nu, folk skuldsätter sig och tar t.o.m. lån för att kunna köpa julklappar. Hallå eller, hur långt har man inte sjunkit då? Det kan ju inte va speciellt kul att ge bort nått som man varit tvungen att låna till.
 Och varför kan folk inte bara acceptera att alla kanske inte har råd att köpa julklappar för tusentals kronor? Jag tycker nog att det är mysigare och roligare att köpa nån present till den man tycker om/kompis/ släkting då och då under året i stället. Tror att det blir mer uppskattat då just för att det inte förväntas.
Tycker att julen har blivit ett överkonsumerande reklamjippo där allt går ut på att tjäna/spendera så mycket pengar som möjligt. Nästa år ska jag nog ge bort välgörenhetspresenter tror jag och sen ge gåvobevis som julklapp! Så kan nån som behöver det mycket bättre än vi tjäna på vår köpgalenskap!





//A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0